Malý katechizmus

Predhovor

Martin Luther všetkým verným a zbožným farárom a kazateľom: Milosť, milosrdenstvo a pokoj v Kristu Ježiši, našom Pánovi.

Veľký a žalostný nedostatok, ktorý som nedávno videl pri návšteve cirkvi, donútil ma napísať tento katechizmus, totiž kresťanské učenie v krátkej, prostej a jednoduchej forme. Ach, milý Bože, aký žalostný obraz som tam videl! Pospolitý človek, najmä dedinský, celkom nič nevie z kresťanského učenia, a žiaľno, že duchovní nie sú pripravení a schopní vyučovať. A predsa sa nazývajú kresťanmi, sú pokrstení a prijímajú velebnú sviatosť, ale nevedia ani Otčenáš, ani Verím v Boha alebo Desatoro.

Ó, biskupi, ako sa zodpoviete za to Kristu, že ste ľud tak hanebne zanedbali a neosvedčili ste sa ani na chvíľku vo svojom úrade. Nech Vás nestihne nijaké nešťastie. Zabraňujete užívať kalich, vnucujete im svoje ľudské ustanovenia, ale sa nepýtate, či vedia Otčenáš, Verím v Boha, Desatoro a aspoň niečo z Božieho slova. Beda vám, naveky beda! Preto vás všetkých, moji milí pánovia a bratia, prosím pre Boha, či ste farári alebo kazatelia, aby ste sa s láskou ujali svojho úradu, starali sa o svoj ľud vám zverený a nám pomáhali vštepovať katechizmus do srdca ľudu. Ktorí by to nevedeli, nech si vezmú túto knižočku a takýmto spôsobom jej text nech ľudu predkladajú doslovne.

Po prvé

Kazateľ nech sa chráni a vystríha používať rozličné alebo iné texty Desatora, Otčenáša, Verím v Boha, o sviatostiach atď., ale nech si osvojí určitú formu, pri nej ostane a z roka na rok nech sa jej pridržiava.

To uznali už aj milí cirkevní otcovia, ktorí Otčenáš, Verím v Boha, desatoro v jednotnom znení užívali. Preto aj my tomuto tak učme mlaď a pospolitý ľud, aby sme ani slabiku nezmenili, alebo neučili a neprihovárali sa v jednom roku tak a v druhom inak. Ak máš ale hovoriť pred učenými a vzdelanými ľuďmi, vtedy môžeš ukázať svoje vedomosti a vylíč články katechizmu pestro a majstrovsky, ako len vieš. Mlaď vyučuj ustálenou formou a spôsobom, a nauč ich najprv tieto čiastky: Desatoro, Verím v Boha, Otčenáš atď., doslovne podľa textu tak, aby vedeli za tebou opakovať a presne sa naučiť.

Tým, čo sa ale nechcú tomu učiť, treba povedať, že zapierajú Krista, nie sú kresťanmi a nemôžu byť pripustení ku sviatosti, byť krstnými rodičmi, ani upotrebiť čo i len štipku práva na kresťanskú slobodu, ale radšej ich treba poslať naspäť pápežovi, jeho služobníkom alebo k samotnému čertovi. Hoci nemožno a neslobodno nikoho k viere nútiť, predsa treba ľud k tomu vychovávať, aby vedel, aký je poriadok u tých, kde býva, pracuje a žije.

Po druhé

Keď už dobre poznajú text, nech sa mu naučia aj porozumieť, aby vedeli, čo znamená! Použi text tejto knižočky, alebo nejaký iný krátky, ktorý chceš a ostaň pri ňom, nezmeň ani jedinú hlásku, tak ako sme to povedali v texte. Venuj tomu čas. Netreba, aby si všetky čiastky naraz prebral, ale jednu po druhej. Len, keď si prvé prikázanie dobre osvoja, potom preber druhé a ďalšie. Ináč by sa na nich toľko navalilo, že by si ani jedno neosvojili.

Po tretie

Keď si ich teraz naučil takémuto krátkemu katechizmu, vezmi si potom Veľký katechizmus a daj im ďalšie obšírnejšie vysvetlenie. Jednotlivo preber každé prikázanie, prosby, články s rozličnými príkladmi, úžitkom a prospechom, s nebezpečím a škodami spolu, ako sa o tom bohato dozvieš v mnohých knižočkách písaných o tomto. Zvlášť ale zaoberať sa s tým prikázaním a tou čiastkou katechizmu, proti ktorej tvoj ľud najviac hreší. K tomu treba uviesť viac príkladov z Písma svätého, ako Boh takých ľudí trestal, alebo požehnával.

V súvise s týmto pouč vrchnosť a rodičov, aby dobre vládli a dietky ku škole priťahovali. Poukáž na to, že sú povinní to robiť, a keď to neurobia, aký ťažký hriech páchajú. A tak kazia a boria, ako nebezpeční nepriatelia Boha i ľudí, oboje kráľovstvo: nebeské i svetské. Dobre im vysvetli, akú veľkú škodu robia tí, čo nepomáhajú vychovávať dietky za farárov, kazateľov, alebo svetských úradníkov atď., a že Boh ich za to hrozne posúdi.

Napokon

Teraz, aj keď pápežská tyrania pominula, sú takí, čo nechcú pristupovať k sviatosti a ju zneužívajú. Tu je práve potrebné popoháňať, ale tak, aby sme nikoho nenútili k viere alebo k sviatosti, ani nepredpisovali zákon, čas alebo miesto, ale tak vyučujme, aby sa sami rozhodli aj bez nášho nariadenia a nás farárov prinútili, aby sme im sviatosť prislúžili. To dosiahneme, keď povieme, že ten, čo po sviatosti netúži a nepristupuje aspoň tri alebo štyri razy do roka, považuje sa za takého, ktorý ju potupuje a nie je kresťanom. Práve tak nie je kresťanom ani ten, kto neverí a neposlúcha evanjelium, lebo Kristus nepovedal: "To opúšťajte" alebo "tým opovrhujte", ale "To čiňte, kedykoľvek budete piť ...", atď. On chce, aby sme to skutočne robili a na žiaden pád nezanedbávali a neznevažovali. On hovorí: "To čiňte ..."!

Kto ale znevažuje sviatosť, dokazuje, že nemá ani hriechov, ani telo, ani diabla, ani sveta, ani smrti, totiž neverí ničomu, hoc je v tom po uši a dvojnásobne diablov. Pravda, nepotrebuje ani milosť, život, raj, kráľovstvo nebeské. Krista, Boha alebo nejaké dobrodenie. Keby uveril, že je hriešny a že milosť potrebuje, tak by nezanedbával sviatosť, ktorá nás pozbavuje tak mnohých zlých vecí, a mnoho dobrého nám dáva. Nebolo by ho treba nariadeniami k sviatosti nútiť, lebo sám by seba prinútil, pribehol a teda posúril, aby si mu prislúžil sviatosť.

Preto v tomto nemôžeš ustanoviť nijaký zákon ako pápež, ale len vysvetliť škodu a úžitok, zisk a nebezpečenstvo, potrebu a ovocie tejto sviatosti, a sami od seba prídu aj bez tvojho prinútenia. Ak ale neprídu, nechaj ich, a len im povedz, že sú diablovi, lebo necítia a nevidia svoju vlastnú biedu a milostivú Božiu pomoc. Ak takto nepokračuješ, ale dráždiš ich zákonom, ty si vinný, že oni sviatosťou opovrhujú. Ako by neboli leňochmi, keď ty spíš a mlčíš? Preto pozor, farár a kazateľ! Náš úrad je teraz celkom iný, ako bol za pápeža. Stal sa vážnejším a prospešnejším. Kristus chce byť sám našou odplatou, ak verne pracujeme. K tomu nech nám pomáha Otec všetkej milosti. Jemu buď chvála a vďaka naveky, skrze Ježiša Krista, nášho Pána.

Amen.


I. Desať Božích prikázaní

Ja som Hospodin, tvoj Boh:

1. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!

2. Nebudeš brať meno Božie nadarmo!

3. Pamätaj, že máš sviatočný deň svätiť!

4. Cti si otca i matku, aby si dlho žil na zemi!

5. Nezabiješ!

6. Nescudzoložíš!

7. Nepokradneš!

8. Nevypovieš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu!

9. Nepožiadaš dom svojho blížneho!

10. Nepožiadaš ani jeho manželku, ani nič, čo je jeho!

Vysvetlenie Božích prikázaní

Ja som Hospodin, tvoj Boh!

Prvé prikázanie

Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha nado všetky veci báť, a Ho milovať a len v Neho samého dúfať.

Druhé prikázanie

Nebudeš brať meno Božie nadarmo!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme Jeho menom nezlorečili, falošne neprisahali, nečarili, neluhali a neklamali a nepodvádzali, ale aby sme Jeho meno vo všetkých potrebách vzývali, ctili, chválili a velebili.

Tretie prikázanie

Pamätaj, že máš sviatočný deň svätiť!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme slovo Božie a jeho zvestovanie neznevažovali, ale aby považovali ho za sväté, radi ho počúvali a jemu sa učili.

Štvrté prikázanie

Cti si otca i matku, aby si dlho žil na zemi!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme nepotupovali a nehnevali svojich rodičov a predstavených, ale aby sme ich ctili, im slúžili, ich poslúchali, milovali a veľmi si ich vážili.

Piate prikázanie

Nezabiješ!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme svojmu blížnemu neškodili na tele a nespôsobili mu bolesť, ale aby sme mu pomáhali a podporovali ho vo všetkých telesných potrebách.

Šieste prikázanie

Nescudzoložíš!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby boli v slovách a v skutkoch čistými a hanblivými a aby sa manželia milovali a ctili.

Siedme prikázanie

Nepokradneš!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme nebrali peniaze alebo majetok svojmu blížnemu, ani si ich neprivlastňovali falošným kupovaním alebo predávaním, ale aby sme mu majetok a živobytie pomáhali zveľadiť a ochrániť.

Ôsme prikázanie

Nevypovieš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme na blížneho falošne neluhali, ho nepodvádzali, nezrádzali, neohovárali a zlé reči o ňom nešírili, ale aby sme sa ho zastali, dobre o ňom zmýšľali aj hovorili a všetko v lepšom zmysle vysvetľovali.

Deviate prikázanie

Nepožiadaš domu svojho blížneho!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme dedičstvo a dom svojho blížneho ľstivo nežiadali, ani pod zdaním práva si ho neprivlastňovali, ale radšej mu pomáhali, aby si ho mohol zachovať.

Desiate prikázanie

Nepožiadaš ani jeho manželku, ani nič, čo je jeho!

Čo to znamená? Máme sa Pána Boha báť a Ho milovať, aby sme svojmu blížnemu neodvádzali a neodcudzovali manželku (manžela) a domácich, ale ich napomínali a povzbudzovali, aby pri ňom zostali a plnili si povinnosti.

Čo hovorí Boh o všetkých týchto svojich prikázaniach?

Hovorí toto: "Ja som Hospodin, tvoj Boh, Boh horliaci, ktorý tresce neprávosť otcov (rodičov) na deťoch až do tretieho i štvrtého pokolenia tých, ktorí ma nenávidia; a preukazujem milosrdenstvo tisícom tých, ktorí ma milujú a zachovávajú moje prikázania."

Čo to znamená? Boh hrozí trestom všetkým, ktorí prestupujú tieto prikázania. Preto sa máme Jeho hnevu báť a nič nekonať proti týmto prikázaniam. Zasľubuje však svoju milosť a všetko dobré všetkým, ktorí zachovávajú tieto prikázania. Preto Ho máme milovať, Jemu dôverovať a ochotne podľa Jeho prikázaní konať.


II. Všeobecná viera kresťanská

Verím v Boha Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme.

Verím v Ježiša Krista, Syna Jeho jediného, Pána nášho, ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie panny, trpel pod Pontským Pilátom, ukrižovaný umrel a pochovaný bol; zostúpil do pekiel, v tretí deň vstal z mŕtvych, vstúpil na nebesá, sedí na pravici Boha Otca všemohúceho; odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.

Verím v Ducha Svätého, svätú cirkev všeobecnú, spoločenstvo svätých, hriechov odpustenie, tela z mŕtvych vzkriesenie a život večný.

Amen.

Vysvetlenie troch článkov Všeobecnej viery kresťanskej

Prvý článok: o stvorení

Verím, že ma Pán Boh, ako aj všetky ostatné stvorenia, ráčil stvoriť a dal mi telo i dušu, oči, uši i všetky údy, rozum i všetky zmysly a ich doteraz zachováva; k tomu mi hojne a na každý deň dáva odev i obuv, pokrm i nápoj, dom, dvor, manželku (manžela) i dietky, pole, dobytok a rozličný majetok so všetkými potrebami života, mňa pred každým nebezpečenstvom chráni a od všetkého zlého ma zachováva. To všetko činí z púhej otcovskej a božskej dobroty a milosrdenstva, bez akýchkoľvek mojich zásluh a hodností. Za to všetko povinný (povinná) som Jemu ďakovať, Jeho chváliť, Jemu slúžiť a Jemu byť poslušný (poslušná). To je iste (verná) pravda!

Druhý článok: o vykúpení

Verím, že Ježiš Kristus, pravý Boh pred vekmi od Otca splodený a pravý človek z Márie panny narodený, je mojím Pánom, ktorý mňa, zlorečeného a zatrateného človeka vykúpil, privlastnil si a vyslobodil od všetkých hriechov, od smrti večnej a moci diabolskej; nie zlatom ani striebrom, ale svojou svätou a drahou krvou a svojím nevinným umučením a smrťou; aby som bol Jeho vlastným a žil pod Ním v Jeho kráľovstve a slúžil Mu v ustavičnej spravodlivosti, nevinnosti a blaženosti; tak ako On vstal z mŕtvych, žije a kraľuje naveky. To je iste (verná) pravda!

Tretí článok: o posvätení

Verím, že ja zo svojho vlastného rozumu a zo svojej sily nemôžem v Ježiša Krista, môjho Pána, veriť ani k Nemu prísť, ale že ma Duch Svätý evanjeliom povolal, svojimi darmi osvietil, v pravej viere posvätil a zachoval; tak ako i celú cirkev kresťanskú tu na zemi povoláva, zhromažďuje, osvecuje, posväcuje a pri Ježišovi Kristovi v jedinej pravej viere zachováva. V tejto cirkvi mne i všetkým veriacim každého dňa všetky hriechy štedro odpúšťa a v deň súdny mňa i všetkých mŕtvych vzkriesi a dá život večný mne i všetkým v Krista veriacim. To je iste (verná) pravda!


III. Otčenáš, Modlitba Pánova

Otče náš, ktorý si v nebesiach!

Posväť sa meno Tvoje! Príď kráľovstvo Tvoje! Buď vôľa Tvoja ako v nebi, tak i na zemi! Chlieb náš každodenný daj nám dnes! A odpusť nám viny naše, ako aj my odpúšťame vinníkom svojim! I neuvoď nás do pokušenia! Ale zbav nás zlého!

Lebo Tvoje je kráľovstvo i moc i sláva naveky. Amen.

Vysvetlenie modlitby Pánovej

Oslovenie

Otče náš, ktorý si v nebesiach!

Čo to znamená? Pán Boh nás týmito slovami povzbudzuje, aby sme verili, že On je naším pravým Otcom a my sme Jeho pravými dietkami; aby sme Ho smelo a s plnou dôverou prosili, ako dietky prosia svojho milého otca.

Sedem prosieb

Prvá prosba

Posväť sa meno Tvoje!

Čo to znamená? Meno Božie je iste samo osebe sväté, ale my prosíme v tejto prosbe, aby bolo aj pri nás posvätené.

Ako sa to deje? Keď sa slovo Božie čistotne a úprimne učí a keď my podľa neho ako Božie dietky žijeme; k tomu ráč nám dopomáhať, milý Otče nebeský! Kto však inak učí a žije, ako slovo Božie učí, ten znesväcuje medzi nami meno Božie; pred tým ráč nás uchrániť, náš Otec nebeský!

Druhá prosba

Príď kráľovstvo Tvoje!

Čo to znamená? Kráľovstvo Božie prichádza isteže samo od seba aj bez nášho modlenia, ale my prosíme v tejto prosbe, aby prišlo aj k nám.

Ako sa to deje? Keď nám Otec nebeský dáva svojho Ducha Svätého, aby sme Jeho svätému slovu prostredníctvom Jeho milosti verili a pobožne žili tu časne a tam večne.

Tretia prosba

Buď vôľa Tvoja ako v nebi, tak i na zemi!

Čo to znamená? Dobrá a milostivá vôľa Božia deje sa isteže bez nášho modlenia, ale my prosíme v tejto prosbe, aby sa diala i pri nás.

Ako sa to deje? Keď Boh ruší a znemožňuje každú zlú radu a vôľu, ako je vôľa diabla, sveta a nášho tela, ktorá nám nedovoľuje Božie meno posväcovať a Jeho kráľovstvu k nám prichádzať, ale nás posilňuje a pevne zachováva vo svojom slove a vo viere až do konca života. To je Jeho milostivá a dobrá vôľa.

Štvrtá prosba

Chlieb náš každodenný daj nám dnes!

Čo to znamená? Boh dáva každodenný chlieb síce aj bez nášho modlenia všetkým, aj zlým ľuďom, ale my prosíme v tejto prosbe, aby nám to dal poznať a (tak) s vďakou prijímať náš každodenný chlieb.

Čo je to chlieb každodenný? Všetko, čo patrí k výžive tela a našim potrebám, ako pokrm, nápoj, odev, obuv, dom i dvor, pole, dobytok, peniaze, majetok, verná manželka (verný manžel), dobré dietky, zbožná domácnosť, dobrá a spravodlivá vrchnosť, dobrá vláda, dobré povetrie, pokoj, zdravie, striedmosť, možnosť poctivo pracovať, verní priatelia, dobrí susedia a iné podobné veci.

Piata prosba

A odpusť nám viny naše, ako aj my odpúšťame vinníkom svojim.

Čo to znamená? V tejto prosbe prosíme, aby Otec nebeský nehľadel na naše hriechy a neodmietal naše prosby; lebo nie sme hodní ničoho, za čo prosíme ani si to nezasluhujeme, ale aby nám to všetko dal zo svojej milosti; lebo my každý deň mnoho hrešíme a len samý trest si zasluhujeme. Tak chceme aj my srdečne odpúšťať a dobre činiť tým, ktorí by sa proti nám prehrešili.

Šiesta prosba

I neuvoď nás do pokušenia!

Čo to znamená? Boh síce nikoho nepokúša, ale my prosíme v tejto prosbe, aby nás On sám ráčil ochrániť a zachovať, aby nás diabol, (zlý) svet a naše telo nesklamali a nezviedli z pravej viery k povere, zúfalstvu a iným ťažkým hriechom a nešľachetnostiam a keby sme nimi boli niekedy pokúšaní, aby sme predsa obstáli a napokon zvíťazili.

Siedma prosba

Ale zbav nás zlého!

Čo to znamená? V tejto prosbe súhrnne prosíme, aby nás Otec nebeský vyslobodil od všetkého zlého na tele i na duši, na majetku i cti; a konečne, keď príde hodina našej smrti, aby nám dal blahoslavene skonať a aby nás z tohto plačlivého údolia milostivo prijal k sebe do neba.

Závierka

Lebo Tvoje je kráľovstvo i moc i sláva naveky. Amen.

Čo to znamená "Amen"? Aby som bol istý, že takéto prosby sú môjmu nebeskému Otcovi príjemné a že ich vypočuje; lebo On sám tak sa nám prikázal modliť a sľúbil, že nás chce vypočuť.

Amen, amen znamená: Iste, iste, tak sa to má stať!


IV. Sviatosť Krstu svätého

Po prvé

Čo je krst svätý?

Krst nie je len obyčajná voda; ale je to voda v Božom prikázaní obsiahnutá a so slovom Božím spojená (a spečatená).

Ktoré je to Božie slovo?

Pán Ježiš Kristus to hovorí u Matúša v poslednej kapitole (28,19): "Choďte teda, čiňte mi učeníkmi všetky národy, krstiac ich v meno Otca, i Syna, i Ducha Svätého."

Po druhé

Čo dáva a aký úžitok pôsobí Krst svätý?

Pôsobí odpustenie hriechov, oslobodenie od smrti a diabla a dáva večnú blaženosť všetkým, ktorí veria tomu, čo hovoria Božie slová a zasľúbenia.

Ktoré sú tie Božie slová a zasľúbenia?

Pán Ježiš Kristus to hovorí u Marka v poslednej kapitole (16,16): "Kto uverí a bude pokrstený, bude spasený, ale kto neuverí, bude odsúdený."

Po tretie

Ako môže voda pôsobiť také veľké veci?

Voda to iste nepôsobí, ale slovo Božie, ktoré je s vodou a pri vode, a viera, ktorá takémuto slovu Božiemu, vode pridanému, verí. Lebo voda bez slova Božieho je obyčajná voda a nie krst, ale so slovom Božím spojená je krst; to je spásonosná voda života a kúpeľ znovuzrodenia v Duchu Svätom, ako hovorí Sv. Pavel k Títovi v 3. kapitole (5-7): "Podľa svojho milosrdenstva spasil nás, a to kúpeľom znovuzrodenia a obnovením skrze Ducha Svätého, ktorého vylial na nás hojne skrze Ježiša Krista, nášho Spasiteľa, aby ospravedlnení Jeho milosťou stali sme sa dedičmi podľa nádeje večného života. To je iste pravda!"

Po štvrté

Čo znamená takéto krstenie vodou?

Znamená, že starý Adam (t.j. hriešny človek) má byť v nás každodennou ľútosťou a pokáním so všetkými hriechmi a zlými žiadosťami topený a mŕtvený a že každý deň má v nás vychádzať a povstávať nový človek, ktorý by v spravodlivosti a čistote života žil pred Bohom naveky.

Kde je to napísané?

Svätý Pavel v Liste Rímskym v 6. kapitole (v. 4) hovorí: "Spolu s Ním sme teda skrze krst pohrobení v smrť, aby tak, ako Kristus vzkriesený bol slávnou mocou Otcovou, aj my sme chodili v novote života."


V. Sviatosť Večere Pánovej

Čo je sviatosť Večere Pánovej?

Je pravé telo a pravá krv nášho Pána Ježiša Krista, nám kresťanom pod spôsobom chleba a vína k jedeniu a pitiu samým Kristom Pánom ustanovená.

Kde je to napísané?

Tak píšu svätí evanjelisti Matúš (26,26), Marek (14,22), Lukáš (22,19) a sv. Pavel (1K 11,23):

Pán náš Ježiš Kristus v tú noc, keď bol zradený, vzal chlieb a keď dobrorečil, lámal a dával svojim učeníkom, hovoriac: "Vezmite a jedzte; toto je moje telo, ktoré sa za vás vydáva. To čiňte na moju pamiatku!"

A podobne po večeri vzal kalich, dobrorečil a dal im hovoriac: "Pite z neho všetci, tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás na odpustenie hriechov. To čiňte, kedykoľvek budete piť, na moju pamiatku!"

Aký úžitok je z takého jedenia a pitia?

To nám ukazujú slová "za vás sa vydáva" a "za vás sa vylieva na odpustenie hriechov"; totiž, že sa nám v tejto sviatosti týmito slovami dáva odpustenie hriechov, spravodlivosť, život a spasenie; lebo kde je odpustenie hriechov, tam je aj život a spasenie.

Ako môže telesné jedenie a pitie pôsobiť také veľké veci?

Jedenie a pitie to, pravdaže, nepôsobí, ale tie slová "za vás sa vydáva a vylieva na odpustenie hriechov". Tieto slová sú popri telesnom jedení a pití hlavnou vecou pri tejto sviatosti. A kto týmto slovám verí, má to, čo ony hovoria a hlásajú, totiž odpustenie hriechov.

Kto prijíma túto sviatosť spasiteľne?

Postiť sa a telesne sa pripravovať je iste dobrá vonkajšia disciplinovanosť; ale len ten je naozaj spôsobný k spáse a dobre pripravený, kto verí slovám "za vás sa vydáva, za vás sa vylieva na odpustenie hriechov". Kto však týmto slovám neverí alebo o nich pochybuje, ten tie je k spáse spôsobný a pripravený; lebo to slovo "za vás" požaduje len veriace srdce.

Poučenie o spovedi

Čo je spoveď?

Spoveď je pokánie a rozhrešenie.

Koľko čiastok má spoveď?

Spoveď má dve čiastky; v jednej poznávame a vyznávame hriechy, v druhej prijímame rozhrešenie, čiže odpustenie hriechov, a to od duchovného správcu (spovedníka), čiže kazateľa evanjelia, nepochybujúc o tom, ale pevne veriac, že sa nám kajúcim odpúšťajú hriechy samým Bohom v nebesiach.

Z ktorých hriechov sa máme spovedať?

Pred Pánom Bohom sa máme spovedať zo všetkých svojich hriechov, aj z tých, o ktorých nevieme; tak ako to robíme v Modlitbe Pánovej. Pred duchovným správcom (spovedníkom) máme sa spovedať z tých hriechov, ktoré sú nám známe a ktoré cítime v srdci.

Ktoré a aké sú to hriechy?

Každý nech skúma svoj život podľa Desiatich Božích prikázaní; či si otec alebo matka, syn alebo dcéra, pán alebo pani, pomocník (alebo pomocnica); či si nebol neverný, neposlušný, lenivý; či si niekoho neurazil slovom alebo skutkom; či si niečo neukradol; či si nezameškal alebo nezanedbal svoju povinnosť; či si niekomu nespôsobil škodu.

Krátky spôsob spovede

Takto hovor spovednému otcovi:

Dôstojný milý Pane! Prosím vás, vypočujte moju spoveď a zvestujte mi odpustenie hriechov z vôle Božej.

Hovor!

Ja hriešny človek vyznávam pred bohom, že som vinný zo všetkých hriechov; a zvlášť vyznávam, že som ... - v svojom povolaní nekonal verne to, čo mi bolo uložené - posudzoval som k hnevu a zlorečeniu svojich predstavených - zanedbával som si povinnosti, čím som spôsobil nemalé škody - tiež moje reči a skutky boli hanebné - so seberovnými som sa pohneval - šomral a nadával som na svoju ženu - manžela - neviedol som rodinku k Božej cti - zlý príklad som dával - hovoril som zlé reči a konal zlé skutky, atď. Všetko ľutujem a prosím o milosť, chcem sa polepšiť.

Nech ďalej vyznáva, čo ešte urobil proti Božím prikázaniam a svojmu postaveniu.

Ak sa ale niekto necíti obťaženým takými alebo väčšími hriechmi, nech sa netrápi a nevyhľadáva hriechy, alebo ich nevymýšľa a tak zo spovede nerobí mučiareň, ale nech vyrozpráva jeden alebo dva hriechy, o ktorých vie, takto:

zvlášť vyznávam, že som raz zhrešil, tiež raz neslušné slovo použil, raz to, inokedy ono zanedbával.

Aj to postačí.

Ak ale nevieš o nijakom hriechu (čo je síce nemožné), ani vtedy nehovor nič mimoriadneho, ale prijmi odpustenie pri všeobecnej spovedi, ktorú Bohu predkladáš pred spovedným otcom.

Nato povie spovedný otec:

Nech ti je Boh milostivý a utvrdí tvoju vieru. Amen.

Potom sa opýta:

Či veríš, že moje odpustenie je Božím odpustením?

Áno, milý Pane!

Nato on povie:

Podľa viery nech sa ti stane. Ja z rozkazu Pána Ježiša Krista odpúšťam ti hriechy v mene Boha Otca i Syna i Ducha Svätého. Amen. Choď v pokoji!

Tých ale, čo majú svedomie veľmi obťažené, alebo sú zarmútení a skľúčení, spovedný otec bude vedieť výpoveďami z Písma viac potešiť a priviesť k viere.

Toto nech je jednoduchý všeobecný spôsob spovede pre pospolitý ľud.


Prídavok I.

Modlitby na ráno a večer, za požehnanie darov a poďakovanie za dary.

Ranná pobožnosť

Ráno, Keď vstaneš, prežehnaj sa a hovor:

V mene Boha Otca i Syna i Ducha Svätého. Amen.

Potom, kľačiac alebo stojac, odriekaj Vieru všeobecnú kresťanskú, Otčenáš, a ak chceš, pomodli sa aj túto modlitbičku:

Ďakujem Ti, Otče môj nebeský, skrze Ježiša Krista, Tvojho milého Syna, že si ma tejto noci zachránil od všetkého zlého nešťastia a nebezpečenstva. A prosím Ťa, ochraňuj ma tohoto dňa od hriechov a všetkého zlého, aby Ti bol milý každý môj skutok i celý môj život. Lebo do Tvojich rúk odovzdávam seba, svoje telo, dušu a vôbec všetko. Tvoj svätý anjel nech je pri mne, aby sa ma diabol nezmocnil. Amen.

Večerná pobožnosť

Večer, keď ideš odpočívať, prežehnaj sa a hovor:

V mene Boha Otca i Syna i Ducha Svätého. Amen.

Potom, kľačiac alebo stojac, odriekaj Vieru všeobecnú kresťanskú, Otčenáš, a ak chceš, pomodli sa aj túto modlitbičku:

Ďakujem Ti, Otče môj nebeský, skrze Ježiša Krista, Tvojho milého Syna, že si ma tohoto dňa milostivo ochraňoval. A prosím Ťa, odpusť mi všetky moje hriechy a neprávosti. Ochraňuj ma milostivo aj tejto noci. Lebo do Tvojich rúk odovzdávam seba, svoje telo, dušu, a vôbec všetko. Tvoj svätý anjel nech je pri mne, aby sa ma diabol nezmocnil. Amen.

Za požehnanie darov

Celá rodina má slušne pristúpiť k stolu so zloženými rukami a hovoriť:

Na Teba čakajú oči všetkých a Ty im načas dávaš ich pokrm. Otváraš svoju milostivú ruku a všetko živé sýtiš podľa ľúbosti.

Poznámka: Božím zasľúbením je, aby všetko tvory dostatočne sa nasýtili a mali z toho radosť a potešenie. Ustarostenosť a lakomosť protiví sa tomuto Božiemu zaľúbeniu.

Potom nasleduje Otčenáš a táto modlitba:

Pane Bože, Otče nebeský, požehnaj nás a tieto svoje dary, ktoré prijímame z Tvojej láskavej dobroty skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Amen.

Poďakovanie za dary

Po jedení, tým istým spôsobom: slušne a so zloženými rukami, má hovoriť:

Ďakujeme Hospodinu, lebo je dobrý; veď Jeho milosť trvá naveky. On dáva pokrm dobytku, krkavcom mladým. Záľubu nemá v sile koňa, ani sa nekochá v lýtkach muža. Hospodin záľubu má v tých, čo sa Ho boja, čo dôverujú v Jeho milosť. Amen.

Potom nasleduje Otčenáš a táto modlitba:

Ďakujeme Ti, Pane Bože, Otče, skrze Ježiša Krista, nášho Pána, za všetky Tvoje dobrodenia, lebo Ty žiješ a panuješ naveky. Amen.


Prídavok II.

Výpovede písma pre domácnosť o stavoch a povolaniach, ktoré poukazujú na ich úrad a službu.

Biskupom, kňazom a kazateľom

Biskup musí byť teda bez úhony, jednej ženy muž, striezlivý, zdržanlivý, slušný, nie pijan, nie bitkár, ani nie mrzkého zisku žiadostivý, ale mierny, nehašterivý a nie lakomý. Má si dobre spravovať dom a dietky v poddanosti udržiavať so všetkou dôstojnosťou. Nesmie byť nováčikom vo viere, musí sa pridŕžať slova spoľahlivého podľa učenia, aby bol schopný aj napomínať podľa zdravého učenia, aj podvracať tých, ktorí odporujú. (1.Tim. 3)

Povinnosti poslucháčov voči duchovným pastierom

Tak ustálil aj Pán, aby z evanjelia žili tí, čo zvestujú evanjelium. (1.Kor. 9,14)

Komu sa dostáva vyučovania v slove, nech zo všetkého, čo má, udeľuje tomu, kto ho vyučuje. (Gal. 6,6)

Starších, ktorí boli dobrými predstavenými, najmä tých, čo sa unúvajú v kázni a vyučovaní, treba považovať za hodných dvojitej cti, lebo Písmo hovorí: "Nezaviažeš ústa volovi, keď mláti" a "hodný je pracovník svojej mzdy." (1.Tim. 5,17-18)

Prosím vás, bratia, vážte si tých, čo namáhavo pracujú medzi vami a sú vám predstavení v Pánu a poučujú vás a nadovšetko ich milujte pre ich prácu. Nažívajte v pokoji medzi sebou. (1.Tes. 5,12-13)

Poslúchajte si vodcov a buďte im povoľní, veď oni bdejú nad vašimi dušami ako takí, ktorí budú účtovať z toho; nech to robia s radosťou a nie so vzdychmi, lebo to by vám nebolo na žiaden úžitok. (Žid. 13,17)

O svetskej vrchnosti

Každá duša poddaná buď nadriadeným vrchnostiam. Lebo nieto vrchnosti, ak len nie od Boha; a tie, čo sú, Bohom zriadené sú. Kto sa teda vrchnosti protiví, Božiemu zriadeniu sa protiví; a tí, čo sa protivia, priťahujú súd. Veď je služobníkom Božím tebe k dobrému. Ale keď zle robíš, boj sa! Lebo nie nadarmo nosí meč. Božím služobníkom je totiž, vykonávateľom trestu nad tým, čo zle robí. (Rím. 13)

Povinnosti voči vrchnosti

Dávajte teda čo je cisárovo, cisárovi, a čo je Božieho, Bohu. (Mat. 22,21) Každá duša poddaná buď nadriadeným vrchnostiam. Preto sa jej (vrchnosti) treba podriadiť nielen pre trest, ale aj pre svedomie. Veď preto platíte aj daň, lebo sú to Boží služobníci práve tomuto povolaniu vytrvale oddaní. Dávajte každému, čo ste komu podĺžní; komu daň, tomu daň, komu clo, tomu clo, komu bázeň, tomu bázeň, komu česť, tomu česť. (Rím. 13)

Manželom

Podobne mužovia, uznanlivo nažívajte so ženským pokolením ako so slabším a uctite si ich ako spoludedičky života, aby vaše modlitby neboli daromné. (1.Pt. 3,7)

Vy, mužovia, milujte si ženy a nebuďte príkri k nim. (Kol. 3.kap.)

Manželkám

Ženy, poddané buďte svojim mužom ako Sára, ktorá poslúchla Abraháma a nazývala ho pánom. Vy ste jej dcérami, keď dobre robíte a nebojíte sa nijakého postrachu. (1.Pt. 3.kap.)

Rodičom

A vy otcovia nedráždite si dietky, ale ich vychovávajte v kázni a napomínaní Pánovom. (Ef. 6.kap.)

Dietkam

Dietky, poslúchajte si rodičov (v Pánu), lebo je to spravodlivé. "Cti si otca i matku" - to je prvé prikázanie so zasľúbením, "aby sa ti dobre vodilo a dlho aby si žil na zemi". (Ef. 6.kap.)

Pracovníkom, pomocniciam, nádenníkom a robotníkom

Napokon premýšľajte, bratia, o všetkom, čo je pravdivé, čo čestné, čo spravodlivé, čo čisté, čo ľúbezné, čo príjemné, o všetkom, čo je cnostné a čo chválitebné.

Čomu ste sa aj vy naučili, čo ste prijali, aj počuli a videli na mne, to čiňte a Boh pokoja bude s vami. (Filip. 4,8-9)

Hlavám rodiny

A vy, páni, zaobchádzajte s nimi práve tak; nevyhrážajte sa, veď viete, že aj ich aj váš Pán je v nebesiach a u Neho nieto prijímania osôb. (Ef. 6,9, Kol. 4,1)

Nedospelým

Podobne mladší buďte poddaní starším. A vy všetci spoločne opášte sa pokorou, lebo Boh sa pyšným protiví, ale pokorným dáva milosť. Pokorte sa teda pod mocnú ruku Božiu, aby vás povýšil časom. (1.Pt. 5,5-6)

Vdovám

Úplná aj osamelá vdova zložila svoju nádej v Bohu a dňom a nocou zotrváva na modlitbách a prosbách, ale rozkošnica je za živa mŕtva. (1.Tim. 5,5-6)

Vôbec všetkým

Ak je nejaké iné prikázanie, v tomto slove sú zhrnuté: "Miluj blížneho ako seba samého" (Rím. 13,9). Predovšetkým teda napomínam, aby sa diali prosby, modlitby, prímluvy a ďakovania za všetkých ľudí. (1.Tim. 2,1)

Uč sa splniť príkaz každý, v dome bude dobre navždy.


Pôvodné vydanie:

CATECHISMUS MINOR (Kleiner Katechismus),

Dr. Martin Luther, 1537


Zdroje:

3. vydanie, Tranoscius v cirkevnom nakladateľstve, Bratislava, 1968, Z nemeckého a latinského textu "Die Symbolischen Bücher der ev. luth. Kirche, Gütersloh 1907" preložil Dr. Andrej Ľudovít Katina, biskup Záp. dištriktu

4. vydanie, Tranoscius, 1990, Liptovský Mikuláš

Ozvite sa nám

Navštívte nás
Vernárska 366, 032 61 Važec

Zavolajte
+421 918 828 363, 044/4300023

E-mail
vazec@ecav.sk

Napíšte nám

Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky