95 téz Martina Luthera
Z opravdivej lásky a osobitného úsilia vyniesť pravdu na svetlo má sa vo Wittenbergu dišputovať o nasledujúcich výpovediach pod predsedníctvom ctihodného otca dr. Martina Luthera, augustiniána, magistra slobodných umení a Písma svätého, ako aj riadneho učiteľa. Prosí preto tých, čo nie sú prítomní a nemôžu si s nami vymeniť názory, aby to urobili písomne. V mene nášho Pána Ježiša Krista. Amen.
Martin Luther, Wittenberg, 31. október 1517
1. Keď náš Pán a Majster hovorí: "Pokánie čiňte" atď., tak chce, aby celý život Jeho veriacich na zemi bol ustavičným pokáním.
2. A takéto slovo nemožno chápať z hľadiska sviatosti pokánia, to jest ako
spoveď a zadosťučinenie udeľované kňazským úradom.
3. Nerozumel tým ani vnútorné pokánie, veď vnútorné pokánie nie je nanič, nie
je nijakým pokáním, ak nepôsobí navonok všelijaké umŕtvovanie tela.
4. Preto Boží trest trvá, kým človek má v nenávisti sám seba, to je pravé
vnútorné pokánie, totiž až po prechod z
tohto do večného života.
5. Pápež nechce ani nemôže nijaké iné tresty odpustiť než tie, ktoré uložil zo
svojej vôle alebo podľa cirkevných ustanovení.
6. Pápež nemôže nijakú vinu za hriech inak odpustiť, len tak, keď vyhlási a
potvrdí, že Boh ju odpustil, alebo keď to činí v prípadoch, ktoré si vyhradil
pre seba, a v tých, ak nimi človek pohrdne, vina ostáva nezrušená a neodpustená.
7. Boh nikomu neodpúšťa vinu, koho by súčasne celkom nepokoril a nepodriadil
kňazovi ako svojmu zástupcovi.
8. Cirkevné ustanovenia, ako sa treba spovedať a kajať sú uložené iba živým a
nič sa podľa nich nesmie ukladať umierajúcim.
9. Je teda dobrodením Ducha Svätého v pápežovi, keď on všade vo svojich
nariadeniach vyníma prípad smrti a
najvyššej biedy.
10. Kňazi konajú nerozumne a zle, keď umierajúcim ľuďom zadržujú cirkevné
pokánie až pre očistec, aby až tam učinili zadosť.
11. Táto burina, že cirkevné pokánie alebo zadosťučinenie menia na tresty
očistca, bola zasiata, zatiaľ čo biskupi spali.
12. Kedysi sa "kanonické tresty", to jest pokánie a zadosťučinenie za spáchané
hriechy ukladali nie po, ale pred rozhrešením, aby sa skúmalo, či je ľútosť
opravdivá.
13. Umierajúci už za všetko pykajú svojou smrťou a už odumreli trestom
cirkevných zákonov, a tak právom sú od nich oslobodení.
14. Nedokonalá pobožnosť alebo nedokonalá láska umierajúceho nutne prináša so
sebou veľké obavy, áno, o čo je láska menšia, o to väčší je strach.
15. Tento strach a hrôza samy osebe - nehovoriac o iných veciach - stačia na
to, aby dali pocítiť biedu a súženie očistca, pretože sa približujú úzkostiam a
zúfalstvu.
16. Peklo, očistec a nebo sa asi tak líšia od seba, ako úplné zúfalstvo, temer
zúfalstvo a istota spasenia.
17. Ako sa zdá, duše v očistci potrebujú, aby sa strach a hrôza umenšili, ale
súčasne, aby pri nich rástla a zveľaďovala sa láska.
18. Zdá sa však, že nemožno dokázať ani rozumnými dôvodmi ani Písmom, že by sa
duše v očistci nenachádzali v stave zásluh alebo pribúdania lásky.
19. Zdá sa, že ani to sa nedá dokázať, že by duše v očistci, aj keď nie všetky,
si boli isté svojou blaženosťou a
bez obáv o ňu, hoci my v tom istotu máme.
20. Preto slovami: "Úplné odpustenie všetkých trestov" nemyslí pápež, že sa
vôbec všetky tresty odpúšťajú, ale len tie, ktoré on sám uložil.
21. Mýlia sa teda všetci tí kazatelia odpustkov, ktorí hovoria, že pápežovým
odpustkom je človek zbavený každého trestu a získa spasenie.
22. Áno, pápež dušiam v očistci neodpúšťa ani jeden jediný trest, ktorý by si v
tomto živote boli museli podľa cirkevných ustanovení odpykať.
23. Veru, ak je možné niekomu udeliť odpustenie všetkých trestov, tak určite
len tým najdokonalejším, to značí len máloktorým.
24. Preto musí byť väčšina ľudí oklamávaná tými najnevyberanejšími a
vystatovačnými sľubmi, že sú oslobodení od všetkých trestov.
25. Tú istú moc, ktorú má nad očistcom pápež vo všeobecnosti, má aj každý
biskup a duchovný pastier vo svojom biskupstve a vo svojej farnosti osobitne.
26. Pápež veľmi dobre robí aj tým, že udeľuje dušiam odpustenie, nie na základe
moci kľúčov (ktorú v tomto rozsahu nemá), ale pomocou príhovorných modlitieb.
27. Ľudské rečičky kážu tí, čo tvrdia, že len čo groš vhodený do truhlice
zazvoní, duša vyletí z očistca.
28. Isté je to, že len čo groš zazvoní v truhlici, narastá zisk a lakomstvo,
avšak pomoc a príhovorná modlitba cirkvi závisí jedine od Božej dobrej vôle.
29. Ktovie, či aj všetky duše v očistci chcú byť vykúpené, ako sa vraví, že sa
stalo sv. Severínovi a Paschálovi.
30. Nikto nie si je istý, že je jeho ľútosť úprimná, ešte menej si môže byť
istý, že dostal úplné odpustenie hriechov.
31. Ako sú zriedkaví tí, čo majú opravdivú ľútosť, práve tak sú zriedkaví aj
tí, čo získajú opravdivé odpustenie, to značí, že sú veľmi zriedkaví.
32. Tí budú aj so svojimi učiteľmi zatratení, čo sa nazdávajú, že pomocou
odpustkov majú istotu spásy.
33. Veľmi sa treba varovať tých, čo hovoria, že pápežov odpustok je najvyšším a
neoceniteľným darom Božím, ktorým je človek zmierený s Bohom.
34. Lebo odpustková milosť sa vzťahuje len na tresty sviatostného
zadosťučinenia, ktoré uložili ľudia.
35. Nekresťansky kážu tí, čo si chcú duše z očistca vykúpiť alebo získať
spovedné lístky, nepotrebujú ľútosť.
36. Každý kresťan, ktorý pociťuje pravú ľútosť nad svojimi hriechmi, má úplné
odpustenie trestu aj viny, ktoré mu patrí aj bez odpustkov.
37. Každý opravdivý kresťan, či živý, alebo mŕtvy, má účasť na všetkých
duchovných pokladoch Krista a cirkvi za daru Božieho aj bez odpustkov.
38. Predsa však pápežovým odpustením a udeľovaním sa nemá pohŕdať, lebo (ako už
bolo povedané) jeho odpustenie je vyhlásením Božieho odpustenia.
39. Je nesmierne ťažké aj pre najučenejšieho teológa chváliť pred ľudom súčasne
márnotratné udeľovanie odpustkov a pravú ľútosť.
40. Opravdivá ľútosť vyhľadáva a miluje trest, plnosť odpustkov však zbavuje
trestu a pôsobí, že človek naň zanevrie, aspoň vtedy, keď je na to príležitosť.
41. O pápežových odpustkoch treba opatrne kázať, aby sa prostý človek nesprávne
nedomnieval, že majú prednosť pred ostatnými skutkami lásky.
42. Kresťanov treba poučovať, že nie je pápežovou mienkou, aby sa kupovanie
odpustkov rovnalo nejakému skutku milosrdenstva.
43. Kresťanov treba poučovať, že ten, kto chudobnému dáva, núdznemu požičiava
lepšie robí, ako keby si kúpil odpustky.
44. Lebo skutkami lásky rastie láska a človek sa stáva lepším. Odpustkami sa
však nestáva lepším, ale len zbaveným trestov.
45. Kresťanov treba poučovať, že kto necháva svojho blížneho trpieť biedu a bez
ohľadu na to si kúpi odpustok, nezískal pápežovo odpustenie, ale privodí na
seba Božiu nemilosť.
46. Treba učiť kresťanov, že keď neoplývajú nadmerným bohatstvom, povinní sú
ponechať si to, čo patrí ku každodenným potrebám pre svoj dom, a nie premárniť
to za odpustky.
47. Kresťanov treba poučovať, že kupovanie odpustkov je dobrovoľné, a nie
nariadené.
48. Kresťanov treba poučovať, že keď pápež udeľuje odpustky, viacej potrebuje
nábožnú modlitbu a ju aj väčšmi požaduje než peniaze.
49. Kresťanov treba učiť, že pápežove odpustky sú dobré, kým sa človek na ne
nespolieha, naproti tomu nič nie je škodlivejšie, ako keď následkom toho stratí
človek bázeň Božiu.
50. Kresťanov treba poučiť, že keby pápež vedel o vydieračstve predavačov
odpustkov, mal by radšej chcieť, aby Chrám sv. Petra zhorel na popol, než aby
ho stavali z kože, mäsa a kostí jeho ovečiek.
51. Kresťanov treba poučiť, že pápež, ako je povinný, by aj svoje vlastné
peniaze rozdelil tým mnohým ľuďom, ktorých teraz niektorí predavači odpustkov
pripravili o ich peniaze, aj keby sa na to mal predať Chrám sv. Petra.
52. Získať spasenie odpustkami je márnou nádejou, aj keby odpustkový poverenec,
ba sám pápež vlastnú dušu dal za to do zálohu.
53. Nepriateľmi Kristovými a pápežovými sú tí, čo kvôli kázaniu odpustkov
celkom zakazujú v iných kostoloch zvestovať slovo Božie.
54. Krivdí sa slovu Božiemu, keď sa v kázni venuje práve toľko času, ba ešte
viacej vyhlasovaniu odpustkov ako slovu Božiemu.
55. Pápežovou mienkou nemôže byť nič iné, než keď za odpustky, ktoré majú malú
hodnotu, jedným zvonom, prostou okázalosťou a slávnosťou hlásajú, aby sa
naproti tomu evanjelium ako najcennejšie ctilo a slávilo so sto zvonmi,
stonásobnou okázalosťou a slávnostnými obradmi.
56. "Poklady" cirkvi, z ktorých pápež udeľuje odpustky, nikto zboru Kristovmu
ani dostatočne neoznačil ani neoznámil.
57. Že to nie sú časné poklady, možno poznať podľa toho, že mnohí kazatelia
tieto poklady tak ľahko nevydávajú, ale skôr sa snažia ich hromadiť.
58. Nie sú to ani zásluhy Kristove a svätých, lebo tie pôsobia stále, aj bez
prispenia pápeža, vnútornému človeku milosť, a súčasne zovňajšiemu človeku
kríž, smrť a peklo.
59. Sv. Laurencius nazval chudobných v cirkvi pokladmi cirkvi, pritom však
použil toto slovo v zmysle svojej doby.
60. My hovoríme z dobrého dôvodu a bez ľahkomyseľnosti, že tento poklad je
mocou kľúčov cirkvi, ktorá jej bola darovaná zásluhami Kristovými.
61. Je totiž jasné, že na odpustenie trestu a na rozhrešenie v prípadoch
pápežovi vyhradených stačí mu jeho moc sama osebe.
62. Opravdivým pokladom cirkvi je však sväté evanjelium o Božej sláve a
milosti.
63. Tento poklad je však, prirodzene, vo veľkej nenávisti, lebo pôsobí, že prví
budú poslednými.
64. Poklad odpustkov je naproti tomu, prirodzene, najpríjemnejší, lebo z
posledných robí prvých.
65. Preto sú poklady evanjelia sieťou, ktorou kedysi lovili bohatých ľudí. 66.
Avšak poklady odpustkov sú sieťou, ktorou v dnešnej dobe lovia bohatstvo ľudí.
67. Odpustky, ktoré kazatelia vyhlasujú za najväčšiu milosť, treba naozaj za
veľkú milosť pokladať, lebo prinášajú veľký zisk a úžitok.
68. Takéto odpustky sú však skutočne najnepatrnejšou milosťou, keď ich
porovnávame s milosťou Božou a s blaženosťou kríža.
69. Biskupi a duchovní pastieri sú povinní poverencov apoštolských odpustkov
pripustiť so všetkou poctou.
70. Avšak oveľa viac sú povinní očami a ušami pozorovať, aby títo poverenci
nekázali svoje vlastné výmysly namiesto pápežovho nariadenia.
71. Kto hovorí proti pravde pápežských odpustkov, nech je prekliaty a
zlorečený.
72. Komu však robia starosti svojvoľné a drzé slová kazateľa odpustkov a trápia
ho, nech je požehnaný.
73. Ako pápež ľahko postihuje svojou nemilosťou a kliatbou tých, čo sa proti
odpustkom dopúšťajú rozličných ľstivých útokov,
74. tak tým viac chce zasiahnuť svojou nemilosťou a kliatbou tých, čo pod
zásterkou odpustkov, na úkor svätej lásky a pravdivosti páchajú ľstivé podvody.
75. Pápežské odpustky pokladať za také účinné, že môžu človeka zbaviť hriechu,
aj keby matku Božiu zneuctil - keď už hovoríme o čomsi takom nemožnom - je
nezmyslom.
76. Naproti tomu tvrdíme, že pápežské odpustky nemôžu zrušiť ani ten najmenší
všedný hriech, nakoľko sa to týka viny toho hriechu.
77. Hovoriť, že aj keby sv. Peter bol teraz pápežom, nemohol by udeliť väčšiu
milosť, je rúhaním sa proti sv. Petrovi a pápežovi.
78. Naproti tomu hovoríme, že aj tento, aj každý iný pápež má oveľa väčšiu
milosť, a to evanjelium, duchovnú moc a dar uzdravovať atď., o ktorých je reč v
1K 12.
79. Tvrdiť, že kríž, nádherne ozdobený pápežovým znakom, dokáže toľko ako kríž
Kristov, je rúhaním sa Bohu.
80. Biskupi, duchovní pastieri a teológovia, ktorí si dovolia pred ľudom takéto
reči hovoriť, musia z toho vydať počet.
81. Takáto drzá a nehanebná kázeň o odpustkoch pôsobí, že aj učeným bude
zaťažko ubrániť pápežovu česť a
hodnosť voči ohováraniu alebo vôbec proti nepopierateľne ostrovtipným otázkam
prostého človeka.
82. Ako napríklad: Prečo nevyslobodí pápež z očistca všetky duše kvôli
najsvätejšej láske a pre najvyššiu biedu duší, teda z dôvodu pre neho
najľahšieho, keď už nespočetné duše vyslobodzuje kvôli najbiednejšiemu peniazu
na stavbu Chrámu sv. Petra, teda z dôvodu naozaj ľahkovážneho?
83. Alebo: Prečo zostávajú v platnosti platené modlitby za zosnulých a výročné
spomienky úmrtia, a prečo pápež nevracia alebo nedopraje vziať späť obročia,
založené v prospech mŕtvych, keď je predsa nesprávne modliť sa ešte i naďalej
za vykúpených?
84. Alebo: Aká je to nová zbožnosť Božia a pápežova, že aj bezbožnému a
nepriateľovi za peniaze doprajú vykúpiť pobožnú, bohabojnú a Bohom milovanú
dušu a nechcú skôr ich vyslobodiť z lásky a zdarma pre veľkú biedu a kvôli
bohabojnej a milovanej duši?
85. Alebo: Prečo sa majú ešte staré ustanovenia o pokání, ktoré už dávno
fakticky musia platiť za mŕtve a zrušené, lebo sa neužívajú, zaplatiť peniazmi
v súvise s odpustkami, akoby boli ešte živé a účinné?
86. Alebo: Prečo teraz pápež nestavia radšej Chrám sv. Petra za svoje vlastné
peniaze, než za peniaze chudobných kresťanov, keďže jeho majetok je väčší ako
majetky najbohatšieho Crassa.
87. Alebo: Čo odpúšťa pápež alebo čo udeľuje tým, ktorí už sú oprávnení mať
účasť na všetkých duchovných pokladoch svojím dokonalým pokáním na úplné
odpustenie?
88. Alebo: Čo lepšieho by sa mohlo cirkvi stať, keby pápež to, čo teraz iba raz
robí, stokrát denne každého veriacemu daroval toto odpustenie a tento podiel?
89. Ak teda ide pápežovi pri odpustkoch viacej o spásu duší než o peniaze,
prečo zrušil predtým povolené listy o
odpustkoch, keďže boli práve také účinné?
90. Chcieť tieto ostré a povážlivé námietky laikov iba násilím potlačiť a
neutíšiť ich udaním dôvodov značí vydať cirkev a pápeža napospas posmechu nepriateľov
a kresťanov robiť nešťastnými.
91. Keby odpustky boli bývali hlásané v duchu pápežovom a podľa jeho mienky,
bolo by na tieto námietky ľahko odpovedať, ba vôbec by nikdy neboli vznikli.
92. Nech teda zmiznú všetci tí proroci, ktorí cirkvi Kristovej hovoria: "Pokoj,
pokoj", a pokoja niet.
93. Avšak iba tým prorokom sa musí dobre vodiť, ktorí cirkvi Kristovej vravia:
"Kríž, kríž", a kríža predsa niet.
94. Kresťanov treba napomínať, aby sa usilovali nasledovať svoju hlavu - Krista
aj cez kríž, smrť a peklo.
95. A nech sa viacej spoľahnú na to, vchádzať skrze mnohé súženia do kráľovstva nebeského, než na bezstarostný prelud, že je pokoj.